Modern Zamanın Salgını Obezite

Modern Zamanın Salgını Obezite

HaberAbi 09 Tem 2021 Yaşam 86  0

Çağdaş hayatın bize kazandırdıkları yanında kaybettirdikleri de var. Artık daha az yürüyoruz, daha az koşuyoruz, daha az merdiven çıkıyoruz. Elektrikli aletler, robotlar, iş makineleri hayatımızı kolaylaştırırken bizi tembelleştirmekteler. Alışveriş için bile sokağa çıkmamıza gerek yok, taşınabilir uygulamalarla gereksinimlerimizi sipariş ediyoruz ve kapımıza kadar getiriliyor. Çocuklar sokakta oynamıyor, ağaca çıkmıyor bilgisayar oyunları , konsol oyunları oynuyorlar. Hayatımızda hareket azalırken fast-food tipi beslenme ve atıştırmalıklar, yüksek kalorili besinler tüketmek, bunların hepsi obeziteye davetiye çıkartmakta.

Obezite, yüksek kalori alımına bağlı olarak vücutta yağ birikmesi ile gelişir. Harcadığımızdan daha fazla kalori alırsak fazla kaloriler yağ olarak depolanmakta. Obezite, genetik, epigenetik, davranışsal, sosyokültürel faktörlere bağlıdır.

OBEZİTE, GÜNÜMÜZDE ÖNLENEBİLİR ÖLÜMLERİN SİGARADAN SONRA GELEN İKİNCİ EN ÖNEMLİ NEDENİDİR.

Obezite tek başına bir hastalık değildir, birçok hastalığa sebep olabilmektedir: Hipertansiyon, diyabet, kolesterol yüksekliği, kanser, kalp ve damar hastalıkları, karaciğer hastalıkları, kısırlık, psikiyatrik hastalıklar gibi. Bu nedenle obezite önlenmesi gereken bir halk sağlığı sorunudur. Gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde daha fazla görülmekte ve görülme sıklığı giderek artmaktadır. Türkiye’de 1997-1998 yıllarında toplumun %22’si obez iken, 2000 yılında %35’inde obezite saptanmıştır. Dünya Sağlık Örgütü, Avrupa’da obezitenin en sık görüldüğü ülkenin Türkiye olduğunu belirtti.

OBEZ OLUP OLMADIĞIMI NASIL ANLARIM?

Obezite tanısı vücut kitle indeksi hesaplanarak konur. Kilogram cinsinden ağırlığımızın, metre cinsinden boyumuzun karesine bölünmesi ile hesaplanır:

Vücut kitle indeksi 25-29.9 arası kilolu, 30’un üzeri obezite olarak sınıflanır. Herkes boy ve kilosuna göre vücut kitle indeksini hesaplayıp, 25 kg/m2’nin üzerinde olanlar fazla kilolarından kurtulmalılar.

Vücut kitle indeksi dışında bel çevresi ölçümü de kilolu ve obezleri saptamada kullanılabilir. Bel çevresi ölçümü avantaj olarak karın içi yağ dokusunu hesaba katmış olur, kalp-damar hastalığı riskini gösterir.

Bel çevresi standardı her etnik grup için farklılık göstermektedir. Türkiye’de yapılan araştırmalar sonucunda halkımız için bel çevresi sınır değerleri belirlenmiştir: Kadınlar için 80 cm üzeri fazla kilolu, 90 cm üzeri abdominal obezite iken erkeklerde 90 cm fazla kilolu, 100 cm üzeri abdominal obeziteyi gösterir. Bel çevrenizi kabaca göbek deliği seviyesinden ölçebilirsiniz.

OBEZİTE TEDAVİSİ

Obezite tedavisinde tek amaç kilo vermek değildir. Verilen kiloyu korumak, kilo almaya sebep olan alışkanlıklardan uzaklaşmak, yaşam şeklini kalıcı olarak değiştirmek, motivasyonu hep yüksek tutmak hedeflenmelidir. Aksi takdirde verilen kilolar hızlı bir şekilde geri alınabilir. Maalesef hastaların çok az bir kısmı verdikleri kiloyu bir yıldan fazla koruyabilmektedir.

Hastanın tıbbi öyküsü iyice sorgulanmalı, kullandığı ilaçları, yeme alışkanlıkları irdelenmeli, yeme bozukluğu, psikiyatrik bozukluk varsa tedavi edilmesi gerekmektedir. Sebepleri ortadan kaldırmadan sonuca ulaşmak zor olacaktır.

Tedavinin temelini yaşam tarzı değişikliği oluşturur. Egzersiz ve uygun diyet tedavinin olmazsa olmazıdır. İnsanlar genel olarak mucizevi bir ilaç, mucizevi bir yöntem isterler ancak maalesef böyle bir şey yok.

DİYET

Yapılacak beslenme değişikliğin değişmez ilkeler şunlardır:

1- Enerji yoğunluğu yüksek olan gıda ve içeceklerin azaltılması

2- Porsiyonların küçültülmesi

3- Öğünler arasında atıştırmadan kaçınılması

4- Kahvaltı öğününün atlanmaması ve gece yemekten kaçınılması

5- Aşırı ve kontrolsüz yeme epizotlarının kontrolü ve azaltılması.

6- Kilo verebilmek için gerçekçi ve dengeli diyet seçilmeli

Bir çok diyet çeşidi olmakla birlikte doktor ve diyetisyen gözetiminde diyet yapılmalıdır. Magazinsel diyetlere yönelmemek, profesyonel bir ekiple çalışmak lazım. Ketojenik diyet, aralıklı oruç, düşük kalorili diyetler, çok düşük kalorili diyetler, akdeniz diyeti, protein diyeti gibi diyet çeşitleri bulunmakta. Hastanın tıbbi durumu, günlük yaşantısı ve ihtiyacına uygun diyet seçilmeli. Benim en çok önerdiğim diyet akdeniz diyeti.

Haftalık 0.5 – 1 kg kilo kaybı sağlayacak şekilde bir diyet düzenlenmesi önerilir.

EGZERSİZ

Hastalara aerobik egzersiz önerilmekte ancak süresi ve yoğunluğu hastanın tıbbi durumuna göre doktorunca düzenlenmelidir. Örneğin kalp damar hastalığı olan bir hasta için haftalık egzersiz süresi başlangıçta 90 dakikayı geçmemelidir. İyileşme oldukça ve efor kapasitesi arttıkça egzersiz süresi uzatılabilir. Ek bir hastalık yoksa haftada 150 dakikalık egzersiz ile başlanmalı, 420 dakikaya kadar çıkılmalıdır.

Etiketler: , , , ,
Ünlü İsimlerin Orman Yangınlarıyla İlgili Paylaşımları
Ünlü İsimlerin Orman Yangınlarıyla İlgili Paylaşımları
Avustralya Yangın ile Nasıl Mücadele Etmişti?
Avustralya Yangın ile Nasıl Mücadele Etmişti?
Instagram'daki Orman Yangını Kampanyaları Güvenilir Mi?
Instagram’daki Orman Yangını Kampanyaları Güvenilir Mi?
BM, Şiddetli Açlığın Artacağı 23 Yeri Açıkladı
BM, Şiddetli Açlığın Artacağı 23 Yeri Açıkladı

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.